“Bare slapp av, nå snart, gutten min, så kommer det raskere tog til Oslo, og da skal vi inn og besøke storbyen”.
Det fikk alltid Hønefossingen Stian Røste høre i oppveksten. Lovnadene fortalte om at en dag ville Ringeriksbanen bli bygd, som ville sikre en raskere, tryggere og mer lettvint reiserute til Oslo.
Røste er kjent som radioprogramleder på Frokostshowet til P5 Hits sammen med Niklas Baarli og Alexandra Joner. I dag bor han i Oslo sammen med samboer og barn, men reiser fortsatt ofte hjem til Hønefoss.
Mange tiår etter Røste først husker han fikk høre at det skulle komme et nytt togprosjekt, finnes det fortsatt ingen Ringeriksbane som knytter Hønefoss tettere på hovedstaden.
– Den har det alltid vært snakk om, og flere ganger har den vært vedtatt, vi har jublet, og så har vi blitt skuffet da det ble trukket tilbake, sier Røste.
Alt står klart for å sette spaden i jorda på Ringeriksbanen – et nasjonalt samferdselsprosjekt som vil kuttereisetid, kutte utslipp, styrke næringslivet og gjøre det enklere å bo, leve og jobbe fra vest til øst.
Likevel er fremtiden til prosjektet usikker. Det mangler finansering for å komme i gang.
Det påvirker hverdagen til tusenvis av mennesker, slik som Røste.
En drøm om å flytte hjem
Tidligere har ny bane og vei vært en fjern drøm for Røste. Men når årene har gått, har også behovet og verdien av prosjektet blitt klart på et mer personlig plan.
– Hvis jeg kunne ha flyttet hjem, spesielt nå etter vi har blitt en familie og fått barn, så kommer jo drømmen om et hus med en liten hageflekk, og muligheten til å være nærmere familien også slik at man kunne fått litt hjelp til barnepass, sier han.
I Oslo er boligprisene er høye, og det er mange som kjemper om den samme plassen. Røste mener derfor at det er viktig at det legges til rette for alternative steder å bo i nærhet til storbyen.
– Ringeriksregionen er jo et perfekt sted for nettopp det, sier han.
Men for at det skal skje, er pendlere helt avhengig av et godt kollektivtilbud og tryggere vei som sikrer kortere reisetid til Oslo. Et reelt togtilbud fra Hønefoss til Oslo, vil åpne opp et helt nytt bo- og arbeidsmarked i Ringerike og Hallingdal, og gi tusenvis av pendlere et fossilfritt alternativ til bilen.
Røste er ikke alene om å være en av mange utflyttere som en dag kunne tenke seg å flytte hjem igjen:
– Med kortere reisevei hadde det vært aktuelt å flytte hjem til Hønefoss.
En av Norges farligste veier
Ringeriksprosjektet vil ikke bare sikre en ny togtrasé, men innebærer også at veien i området får en livsviktig oppgradering.
Ikke bare er strekningen mellom Skaret og Hønefoss preget av køer, forsinkelser og alvorlige ulykker – den topper også statistikken over antall dødsulykker mellom Oslo og Bergen. Hele 70 prosent av all trafikk mellom øst og vest går her, og over 1000 barn og unge bruker den som skolevei.
– Det er ikke noe hyggelig å vite at man kjører på Norges farligste vei når man skal hjem for å hilse på familien, sier Røste.
Røste mener at en sikrere vei er avgjørende for alle som ferdes på den, både de som bor på Ringerike eller de som er på vei vestover.
– Jeg tror alle som har kjørt E16 over Sollihøgda, spesielt om vinteren, gruer seg til det. Når det er tåkete og det blir is, er det til tider ubehagelig å kjøre, sier han.
– Alle er enige om at det er et godt prosjekt
Røste har nå en klar oppfordring til politikerne.
– Nå har det vært snakk om det så lenge, vi har blitt lovet det flere ganger, så har det blitt stoppet. Alt ligger kart, alle er enige om at det er et godt prosjekt. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det bare er å få spaden i jorda og sette i gang, sier han.
Ringeriksbanen sikrer trygghet, lønnsomhet og nye muligheter for hele regionen. Det er de som bor der helt avhengige av – både de som bor der nå, og de som kanskje igjen vender hjem til Ringerike.