Lokalsamfunnet på Ringerike er rasende over at regjeringen nok en gang svikter og ikke setter av penger til oppstart av Ringeriksbanen i statsbudsjettet for 2025. Norge har ikke råd til å vente på et tog som aldri kommer. Nå må Stortinget gripe inn, sier Jørgen Moe, leder i Ringerike Næringsforening.
Regjeringen har igjen unnlatt å prioritere penger til det som er et av Norges mest lønnsomme og nødvendige samferdselsprosjekter. Både Ringeriksbanen og ny E16 mellom Skaret og Hønefoss er satt på vent.
– Dette er ikke bare et svik mot Ringerike, men mot hele landet. Vi må gjøre Bergensbanen til et reelt alternativ til fly. Dette er ikke bare en tapt mulighet for å binde landet bedre sammen, men også et alvorlig slag mot miljøet, næringslivet og trafikksikkerheten, sier Moe.
Kan kutte reisetiden på Bergensbanen med én time
Byggingen av Ringeriksbanen vil redusere reisetiden på Bergensbanen med én time, noe som vil gjøre toget konkurransedyktig mot fly mellom Oslo og Bergen og er avgjørende for å redusere reisetiden mellom byene til fire timer.
– Prosjektet er gryteklart. Alt som mangler er at regjeringen våkner opp og bevilger pengene, sier Moe.
Stortinget må ta ansvar
Et bredt politisk flertall fra Rødt og SV til Høyre og FrP gikk tidligere i år inn for å prioritere Ringeriksbanen og ny E16 som noen av Norges viktigste samferdselsprosjekter.
– Nå forventer vi at Stortinget viser handlekraft og tar ansvar for klima, trafikksikkerhet og distriktsutvikling, sier han.
Tiden er overmoden for tog fremfor fly
Strekningen Bergen–Oslo er en av Europas mest trafikkerte flyruter. Ved å la toget gå direkte mellom Oslo og Hønefoss uten omveien som Bergensbanen tar via Drammen i dag, kan jernbanen endelig bli et reelt alternativ til fly.
– Ringeriksbanen er ikke bare en investering i raskere reisetider, men et nødvendig klimatiltak. Regjeringens passivitet er uakseptabel, sier Moe.
Analyser viser at en reisetid på fire timer vil tredoble antall passasjerer som velger tog fremfor fly mellom Oslo og Bergen, noe som kan kutte utslippene fra flytrafikken med 45 prosent.
Store gevinster nasjonalt og lokalt
Prosjektet vil også skape store ringvirkninger både lokalt og nasjonalt.
– Med Ringeriksbanen får vi et miljøvennlig transportalternativ som gjør det enklere å bo og jobbe langs hele Bergensbanen. Hele landet vil nyte godt av dette, understreker Moe.
Den nye togstrekningen med dobbeltspor og tunnel mellom Sandvika og Hønefoss vil redusere reisetiden kraftig, øke antall avganger og knytte Oslo og Bergen tettere sammen. Dette vil komme reiseliv, studenter og næringsliv til gode langs hele strekningen, spesielt på Ringerike og i Hallingdal, men også i rundt Bergen og Oslo, legger han til.
Trafikksikkerheten ofres
Utbyggingen av E16 fra Skaret til Hønefoss er kritisk for trafikksikkerheten.
– Vi kan ikke akseptere at en av landets farligste veistrekninger overses. Altfor mange har mistet livet her, og regjeringen lukker øynene, sier Moe.
Når veien fra Sandvika til Skaret står ferdig i 2025, frykter han at strekningen blir en dødelig flaskehals hvis utbyggingen ikke fortsetter.
– Køer, forsinkelser og tragiske ulykker er hverdagen vår. 70 prosent av trafikken mellom øst og vest passerer denne veien, og over 1 000 barn og unge bruker den som skolevei. Å stoppe halvveis og la veien bli en tofelts flaskehals er uansvarlig. Å fullføre E16 til Hønefoss er avgjørende for trygg reise og god fremkommelighet, understreker han.
Lei av tomme løfter
Moe påpeker at det samfunnsøkonomiske regnestykket for Ringeriksbanen og ny E16 er så positivt at politikerne ikke kan ignorere det.
– Vi er lei av tomme løfter og politisk spill. Regjeringen og Stortinget må legge pengene på bordet og få spaden i jorda. Hvis ikke, risikerer vi at Ringeriksbanen aldri blir bygget, advarer han.
– Nå må vi prioritere det samfunnet virkelig trenger: avlaste Oslo-området, tilby gode kollektivmuligheter, fullføre Bergensbanen som har vært lovet i generasjoner, kutte utslipp før det er for sent og oppnå nullvisjonen om null trafikkdødsfall, sier Moe.
Planer er ferskvare. For hver dag uten handling øker risikoen for at de blir utdatert. Milliarder er allerede investert i planlegging, og titalls familier har måttet flytte for å gi plass til den nye, trygge veien og Ringeriksbanen.
– Hvis prosjektet ikke får penger i statsbudsjettet nå, kan alt dette være forgjeves. Det ville være en skandale. Verre er det at Ringeriksbanen kan bli lagt på is for godt. Stortinget kan ikke la dette skje, sier Moe.
Selv om regjeringen har besluttet å videreføre Ringeriksbanen og E16 som et fellesprosjekt under Nye Veier, i tråd med Stortingets vedtak, er det ikke nok.
- Uten penger på bordet blir dette bare et prosjekt som støver ned i skuffen. Nå må Stortinget komme med pengene i statsbudsjettet for 2025, så vi kan få spaden i jorda og komme i gang, avslutter Jørgen Moe.